Atlas strojů
Fotogalerie
Historie
Parní jízdy
Muzea
Odkazy
Značení
Lokomotiva
Slovník
Stáhni si...
Napište mi.
Tyto stránky jsou umístěny zdarma na serveru...

WebZdarma.Cz - 50 MB prostoru + vyber z 16 domen !

Lokomotiva 433.0

"Skaličák"

433.0

Základní technická data:

Výrobce: ČKD
Charakteristika: 1´ D 1´ p2t
Rok výroby: 1948
Období provozu u ČSD: 1948 - 1980
Hmotnost (služební): 73,7 tun

Popis

Lokomotivka ČKD vyrobila v roce 1948 šedesátikusovou sérii tendrových lokomotiv pro vedlejší tratě, označenou řadou 433.0. První lokomotiva 433.001 vyjela na technicko - bezpečnostní zkoušku 2.3.1948, vykonala ji v traťovém úseku z Prahy-Vršovic do Říčan a zpět. Potvrdila předpokládané dobré jízdní vlastnosti a dosáhla maximální rychlosti 75 km/h. Do 30.11.1948 bylo dodáno zbývajících 59 strojů. Měli výrobní čísla 2398, 2400, 2399, a 2401 až 2457. Lokomotiva 433.002 měla s lokomotivou 433.003 přehozena výrobní čísla. Tyto stroje byly vlastně pokračováním poslední série řady 423.0171 až 231, která se od předchozích strojů své řady natolik odlišovala, že měla být označena jinou řadou. Proto se při objednávce další série ze dne 21.12.1947 rozhodlo o označení řadou 433.0. Až na maličkosti byly shodné s poslední sérií řady 423.0. Na první pohled se od ní odlišovaly zapuštěnými stupačkami ve stěnách zadního vodojemu pro snazší přístup k uhláku, protizávaží hnacího dvojkolí byla z pravé strany zešikmená, dále měly stroje inv. čísel 01 až 19 a 60 u běhounů valivá ložiska SKF. Písty všech lokomotiv měli přední vedení, pneumaticky ovládaná dvířka topeniště a pro napájení kotle dva napáječe na ostrou páru ASZ. Také u nich byly problémy s plovoucími pouzdry tyčových ložisek spojnic a ojnic a tato pouzdra se vyměňovala za pevná. Byly náchylné k strhávání vody do válců při náhlých změnách traťové nivelety, zvláště při jízdě v obráceném postavení. Jejich indikovaný výkon byl 589 kW a vlak o hmotnosti 1500 tun uvezly po rovině rychlostí 41 km/h, na stoupání 5 promile vlak o hmotnosti 1000 tun rychlostí 20 km/h nebo na stoupání 30 promile 150 tun rychlostí 20 km/h. Na místních drahách se používaly na všech druzích výkonů a později při jejich ústupu do stanic na posun dokazovaly svými výkony, že jsou schopny se vyrovnat i s těžkým posunem. O jejich významu svědčí i fakt, že v letech 1965 až 67 byly modernizovány dosazením ploché dyšny Giesl. Vzhled těchto elegantních lokomotiv tím sice utrpěl, ale v provozu přinesla tato úprava úspory na provozních hmotách a menším opotřebení součástí parního stroje a pojezdu. Jejich doménou v posledním období byly tratě bývalé Moravské západní dráhy mezi Prostějovem, Chornicemi,  Skalicí nad Svitavou a Třebovicemi v Čechách. Odtud jejich přezdívka "skaličák". S jejich vyřazováním se začalo na samém konci parního provozu ČSD v polovině sedmdesátých let, dodáním motorových lokomotiv řady T 466.0 (735 ČD) z TEES Martin a T 466.2 (742 ČD). Několik jich bylo změněno ve vytápěcí kotle, prodáno na vlečky apod. Poslední byly zrušeny v roce 1980.
Do dnešní doby zůstaly zachovány v provozuschopném stavu v České republice dvě lokomotivy, 433.001 patřící ČD a provozovaná v DKV Brno s původním kulatým komínem a dyšnou. Druhou zachovanou, 433.002, patřící NTM v Praze, provozuje DKV Valašské Meziříčí. Na Slovensku je ve sbírkách ŽSR MDC Bratislava 433.023, deponovaná ve Vrútkách.

Technická data

Počet lokomotiv provozovaných u ČSD [kus] 66
Uspořádání pojezdu (charakteristika) 1´ D 1´ p2t
Průměr hnacích dvojkolí [mm] 1150
Nejvyšší povolená rychlost [km/h] 60
Služební hmotnost (doplněné mazivo, palivo a voda) [t] 73,7
Adhezní hmotnost [t] 54,6
Počet parních válců [kus] 2
Průměr parních válců [mm] 480
Celková výhřevná plocha kotle [m2] 105,4
Výhřevná plocha topeniště [m2] 9,3
Výhřevná plocha přehřívače [m2] 33,8
Výhřevná plocha trubek [m2] 96,1
Plocha roštu [m2] 9,3
Počet trubek žárnic [kus] 81
Tlak páry v kotli [bar] 15
Druh rozvodu [typ] Heusinger
Poloměr nejmenšího průjezdného oblouku [m] 100
Přibližný výkon [kW] 600
Zásoba vody a uhlí [m3] 11 / 5
Tendr [řada] -

na začátek

Jedná se o ukázku z publikací nakladatelství CORONA, Encyklopedie Železnice - Parní lokomotivy ČSD.