Atlas strojů
Fotogalerie
Historie
Parní jízdy
Muzea
Odkazy
Značení
Lokomotiva
Slovník
Stáhni si...
Napište mi.
Tyto stránky jsou umístěny zdarma na serveru...

WebZdarma.Cz - 50 MB prostoru + vyber z 16 domen !

Lokomotiva 464.1

"Ušatá"

464.1

Základní technická data:

Výrobce: ČMS
Charakteristika: 2´ D 2´ p2t
Rok výroby: 1940
Období provozu u ČSD: 1940 - 1978
Hmotnost (služební): 113,3 tun

Popis

V listopadu a prosinci 1940 vyrobila libeňská lokomotivka ČMS (během války se jmenovala Českomoravská strojírna) tendrové lokomotivy označené 464.101 a 02, které byly zdokonalením osvědčených 464.0. První z nich byla 2000. lokomotivou vyrobenou v Libni. Do provozu se zařadila ve výtopně Praha-Masarykovo n., první 20. listopadu a druhá 31. prosince 1940. Jubilejní stroj měl na usměrňovačích kouře ještě znaky ČKD a pod nimi velkými číslicemi napatronované výrobní číslo, druhá lokomotiva již měla nový znak, znázorňující tovární komíny a pod nimi nápis Praga.
Ve většině dílů se oba stroje shodovaly s početnější řadou 464.0, ale ležatý kotel měl jiný plán rozdělení trubek. Svařované ocelové topeniště bylo vyrobeno z plechů 10 mm silných a k jeho výrobě bylo poprvé použito plechu domácího původu. Další novinkou byly tři klenbové trubky v topeništi s roštem o ploše 3,5 m2, velkotrubnatý přehřívač páry měl 26 článků a výhřevnou plochu 62,1 m. Vyšší byl také dovolený tlak páry v kotli, 18 barů. Plechový rám měl postranice 28 mm silné, uspořádání pojezdu bylo obdobné jako u řady 464.0. Lokomotiva směla projíždět obloukem o nejmenším poloměru 150 m.
Parní stroj měl v konstrukci některé moderní prvky, díky použití vyššího tlaku páry se zmenšil průměr válců na 500 mm, u 464.101 se použila šoupátka Nicolai a u 464.102 šoupátka Trofimov. Rozdíl mezi použitými šoupátky byl v podstatě jen v tom, že šoupátka Nicolai mají mezi pevnými a pohyblivými kotouči pružiny. Další podstatnou novinkou byla i pneumaticky otevíraná topná dvířka Butterfly. Vodní vany a uhlák měly stejný objem jako u strojů z poslední dodávky řady 464.0, 13,5 m3 vody a 7 m3 uhlí. Při porovnání trakčních charakteristik řad 464.0 a 464.1 měla nová řada při rychlosti 90 km/h vyšší výkon o 150 kW.
Jízdní vlastnosti a klidný chod byly použitím menších průměrů pístů a vyššího tlaku páry v kotli proti řadě 464.0 ještě umocněny a s jejich tyčovými ložisky nebyly problémy. Jejich nejslavnější érou bylo nasazení v lokomotivním depu Jihlava, kde ve své době v turnusové skupině společně s modernějšími dvěma stroji 464.2 a starší 464.074 kolem roku 1960 jezdily s rychlíky a osobními vlaky po náročných tratích Českomoravské vrchoviny. Jejich dalšími služebnami byla lokomotivní depa Nymburk, Hradec Králové, případně jejich podslužebny. Posledním výrazným modernizačním zásahem bylo vybavení 464.101 komínem Giesel.
Tento stroj dojezdil v roce 1975 a aniž by byl přeměněn ve vytápěcí kotel, přesto vytápěl budovy lokomotivních dep v Havlíčkově Brodě, Nymburce a Všetatech. Vyřadil se 11.9.1979. Druhá lokomotiva, 464.102, se zrušila 26.9.1977 a od 1.1.1979 se z ní stal vytápěcí kotel K 687. Původně se uvažovalo o zachování jubilejní 2000 lokomotivy v NTM Praha, ale při porovnání technického stavu obou strojů byla nakonec mezi exponáty vybrána 464.102.
Dlouhá léta byla neprovozním exponátem, ale od přelomu let 1996 a 1997 po důkladné opravě ve velenických dílnách je opět provozuschopná.

Technická data

Počet lokomotiv provozovaných u ČSD [kus] 2
Evidenční číslo 01 a 02
Uspořádání pojezdu (charakteristika) 2´D2´ p2t
Průměr hnacích dvojkolí [mm] 1625
Nejvyšší povolená rychlost [km/h] 90
Služební hmotnost (doplněné mazivo, palivo a voda) [t] 113,3
Adhezní hmotnost [t] 53,5
Počet parních válců [kus] 2
Průměr parních válců [mm] 500
Celková výhřevná plocha kotle [m2] 184,1
Výhřevná plocha topeniště [m2] 13,1
Výhřevná plocha přehřívače [m2] 62,1
Výhřevná plocha trubek [m2] 171
Plocha roštu [m2] 3,5
Počet trubek žárnic [kus] 26
Tlak páry v kotli [bar] 18
Druh rozvodu [typ] Heusinger
Poloměr nejmenšího průjezdného oblouku [m] 150
Přibližný výkon [kW] 1240
Zásoba vody a uhlí [m3] 13,5 / 7
Tendr [řada] -

na začátek

Jedná se o ukázku z publikací nakladatelství CORONA, Encyklopedie Železnice - Parní lokomotivy ČSD.